woensdag 16 juli 2014

Abel (1986) van Alex van Warmerdam

Een film vol stilistische composities, absurde gesprekken en ongemakkelijke situaties. Het is een film waarin niets is wat het lijkt. Vooral stilistisch gezien kun je zien dat hier erg veel aandacht aan is besteed. De film lijkt grotendeels in de studio gefilmd te zijn, en zo min mogelijk op lokatie. Hierdoor heeft Van Warmerdam de lokaties waarin de film zich afspeelt – althans zo denk ik – zelf kunnen ontwerpen. Hierdoor had de director ook zo veel mogelijk de belichting in de hand. Abel lijkt zich af te spelen in een soort fantasiewereld; dit is met name te danken aan het feit dat de stad (waarvan we soms beelden zien door de ramen) lijkt op een stad uit een blokkendoos. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat de film zich afspeelt in een soort maquette van een stad, wat een sterk surrealistisch karakter aan deze film geeft. De buitenlokaties die Van Warmerdam heeft uitgekozen passen perfect in de stijl. Dat is wat mij het meest op viel aan deze film; de lokaties – zowel buiten als binnen – vorm duidelijk 1 geheel. Het verhaal draait om een rare familie, waarvan Abel, inmiddels 31 jaar oud, nog steeds thuiswoont. Vader wil Abel graag het huis uit hebben, maar de rol van moeder hierin is dubieus. Enerzijds kiest ze partij voor de vader, maar tegelijkertijd lijkt ze ook in het ‘kamp’ van Abel te zitten. Abel lijkt een strijd te voeren met de vader, en puur nog thuis te wonen om zijn vader het bloed onder de nagels vandaan te halen. De film zit vol ongemakkelijk situaties, die haarfijn op de gevoelige plaat vastgelegd zijn. De familie lijkt bovendien het ‘mensen ongemakkelijk laten voelen’ tot een spel hebben verheven. Dit is terug te zien in de scene waarin de toneelspeelster (van de toneelgroep van vader) op bezoek is bij de familie. De scene wordt ingeluidt met meerdere pijnlijke stiltes en bizarre conversaties. Wanneer de toneelspeelster stelt dat haring slecht is voor het hart gaat de familie opzettelijk zo veel mogelijk haring eten (inclusief slurp geluiden). Wanneer Abel en de toneelspeelster samen gaan dansen, danst Abel veel te snel (uit de maat). Ze geven de vrouw het gevoel dat ze niets kan en oliedom is; ze drijven haar stapelgek en huilend verlaat ze het huis. In deze film is niets wat het lijkt. De personen hebben dubbele persoonlijkheden; zo is vader bijvoorbeeld thuis de onaantastbare gezagvoerder. Wanneer Zus hem verlaat is hij echter de wanhopige man. Dat niets is wat het lijkt is het best te zien in de allerlaatste scenes van de film. Vader, totaal dronken, en moeder zijn op bezoek bij Zus en Abel. Duif (moeder) heeft zojuist ontdekt dat vader een vreemdganger is, en wil uit het raam springen om haarzelf van het leven te beroven. Vader wordt door Abel op zijn hoofd geslagen met een fles drank, en lijkt op sterven te liggen. In een bepaald shot lijkt moeder uit het raam gesprongen te zijn. Zus en Abel schreeuwen het uit: aaaah! Enkele seconden later verschijnt de moeder echter uit een andere hoek van de kamer weer in het beeld. “Kom we gaan” zegt ze tegen vader. De vader, die eerst in een zwaar coma leek te liggen, staat goedgemutst op. “Was een gezellige avond. Volgende keer bij jullie?”. En ze verlaten het huis.

Aantal sterren op de Donno-van-Eijcken-Moviemeter:
**** (4/5)