zaterdag 22 november 2014

Heramakono (2002) van Abderrahmane Sissako


Het narratief van de Heremakono is zeer minimalistisch, de taak van de camera in deze Afrikaanse film lijkt voornamelijk het registeren van de levens van de dorpsbewoners.  Van een narratief is zelfs amper sprake, voor mij persoonlijk was het althans niet duidelijk. De kijker ziet een registratie van de dagelijkse activiteiten van de dorpsbewoners die leven in een transitiedorp, een dorp waar men wacht op een betere toekomst in Europa – Waiting for Happiness, zoals de Engelse titel van de film luidt. Activiteiten die we te zien krijgen zijn bijvoorbeeld een electricien die tracht een gloeilamp werkend te krijgen, mensen die met elkaar thee aan het drinken zijn en een oudere vrouw die haar zangkwaliteiten aan een jonger meisje probeert te leren. Er gebeurt dus ogenschijnlijk weinig. In het dorp lijken de meeste mensen dan ook vooral te wachten, alsof ze de tijd aan het uitzitten zijn. In de levens van dorpsbewoners heerst grote onzekerheid, de toekomst is angstig en onduidelijk. Doordat het narratief geen duidelijk doel heeft of nergens naar toe lijkt te werken, wat overeenkomt met het gevoel dat heerst onder de lokale bevolking, krijg je als kijker een beetje het gevoel van hoe het leven in een dergelijk dorp met een uitzichtloos bestaan moet zijn. Wat mij het meeste aansprak aan deze film was echter de cinematografie, die ‘goed’ samengaat met de doelloze en onzekere levens van de inwoners van het dorp. Het dorp is gelegen in de woestijn, wat vaak door middel van panoramische shots in beeld wordt gebracht. De lokatie waar het verhaal zich afspeelt kwam op mij over als een onaangename plek, wat naar mijn mening ook versterkt wordt door het onaangename feit dat het er constant hard lijkt te waaien. Mij viel op dat in bijna elk shot wel iets ‘wappert’. Cinematografisch gezien vind ik het een zeer hoogstaande film, elk shot lijkt zorgvuldig gekozen en gekadreerd te zijn. Niet alleen de kadrering, maar ook de kleuren van bijvoorbeeld de kleren vormen vaak een mooi esthetisch geheel met het landschap, personages of bebouwing. Ik had persoonlijk nog nooit een Afrikaanse film gezien, en kon me er ook niet veel bij voorstellen. Na het zien van Heremakono heb ik een beeld van wat Afrikaanse film kan zijn. Heremakono heeft me niet teleurgesteld, ik zou graag nog eens een Afrikaanse film bekijken.

Aantal sterren op de Donno-van-Eijcken-Moviemeter: ***