maandag 24 november 2014

The Amazing Catfish (2013) van Claudia Sainte-Luce




Van de films die ik tijdens het MOOOV festival in Turnhout bekeken hebben, vond ik het Mexicaanse The Amazing Catfish de beste. Vooral omdat deze film mij zeer ontroerd heeft, omdat ik enkele herkenbare dingen uit mijn persoonlijk verleden terug zag in de film. Het is inmiddels al enkele weken geleden dat ik The Amaazing Catfish gezien heb, maar wat ik mij buiten de thematiek die mij ontroerde vooral herinner van de film is het zeer sterke acteerwerk. Dan spreek ik niet alleen over het individuele acteren, maar met name de dynamiek die de acteurs onderling hadden. Het drukke gezin, met totaal uiteenlopende karakters waar iedereen zijn eigen gang gaat, was zeer sterk neergezet. Het hoogtepunt van deze dynamiek was het shot waar Claudia voor het eerst aan tafel zit bij de familie, een zeer lang shot van wel enkele minuten. Ik vraag me af hoe vaak ze dit shot wel niet opnieuw gedaan moeten hebben voordat alles precies zo was als dat filmmaker Claudia Sainte-Luce wilde. Het camerawerk in de film is bovendien sterk; hierdoor kun je je als kijker goed voorstellen hoe het voor Claudia op dat moment onbekende huis van Martha aangevoeld moet hebben. Claudia werd vanaf dag 1 eigenlijk door het gezin geadopteerd, terwijl ze hier aanvankelijk argwanend tegenover stond. Ze bedankte voor een lift, en wilde na haar ziekenhuisbezoek eigenlijk zo snel mogelijk naar huis. Het is duidelijk dat het gezin al zeer gewend is geraakt aan de ziekte van Martha. Wanneer zij bijvoorbeeld tijdens het eten de tafel verlaat om te moeten overgeven, reageert iedereen hierop alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is. Als kijker ben je echter geschokt, en is dit helemaal niet zo vanzelfsprekend. Voor Claudia was dit zichtbaar ook erg schokkend, en hierdoor kun je je als kijker met haar identificeren. Wat we zien is hoe zij, ook omdat ze zelf geen familie meer heeft, steeds meer gehecht raakt aan de verschillende karakters van de familie, en hoe anderzijds ook de familie steeds meer op Claudia gesteld begint te geraken. Eigenlijk neemt zij veel taken over van moeder Martha, en doet ze dingen die zij door haar ziekte niet meer kan doen. Opmerkelijk is dat ook al is Claudia erg betrokken bij de familie, en zou je kunnen zeggen dat ze hier deel van uitmaakt, toch zien we steeds op de hele intieme momenten dat Claudia ook weer niet tot de familie behoort. Zoals de eindscene van de film, waar Martha ten overlijden komt. De rest van de familie gaat naar binnen in het ziekenhuis, en Claudia loopt met haar spullen weg. Minder subtiel vond ik hoe het leven van Claudia aan het begin van de film weergegeven wordt. Het leven wat ze op dat moment leidde was wel erg duister, en ze woonden in iets wat leek op een oude fabriek. De vele grijstinten, hoe verveeld ze is terwijl ze haar baantje doet, en de reflecties in de ramen, en de beelden waarin ze verloren door de stad ronddwaalt waren simpel, al werkte ze wel. Ook het einde, waar het testament of een soort afscheidsbrief van Martha voorgelezen werd terwijl de personages rechtstreeks in de camera keken, werkte niet zo goed voor mij omdat dit niet binnen de stijl van de rest van de film paste.

**** sterren op de Donno-Moviemeter !