Een film waar ik erg ongelukkig van werd. Allereerst omdat
de film zich afspeelt op donkere, droevige en armzalige plekken waar het
bovendien ook nog eens heel vaak regent. Een film waar een hoer (de zus van
Keetje) met het bord op schoot zit te poepen terwijl de rest van de familie in
de zelfde kamer aan tafel zit, en terwijl het buiten ook nog eens stortregent.
De film sprak me totaal niet aan, naar mijn mening probeert Verhoeven in deze
film, zonder dat het verder waarde heeft voor het verhaal van de film, te veel
het publiek te shockeren. Zinloos shockeren. Meest typerende is het shot waarin
Keetje en Hugo zoenen in bed. Dit is in beeld gebracht met een close-up van een
vieze tongzoen waarbij de tongen van beiden besmeurd zijn met chocolade,
aangezien ze net allebei een bon-bon hebben gegeten. Een erg onsmakelijk
aangezicht. Verhoeven moet gedacht hebben dat het shockeren van mensen 2 jaar
later nog een beetje verder moest gaan dan in Turks
Fruit. Keetje Tippel heeft ook deels dezelfde cast met
Monique van de Ven en Rutger Hauer. Hierdoor was het voor mij, aangezien ik
onlangs ook Turks Fruit heb
bekeken, totaal ongeloofwaardig om dezelfde hoofdpersonages nu in een geheel
andere tijd te zien rondlopen. Ook vond ik de setting waarin de film zich
afspeelt niet geloofwaardig. Het verhaal zou zich bijvoorbeeld moeten afspelen
in Amsterdam, maar in werkelijkheid is er overduidelijk grotendeels gefilmd in
Utrecht. En dat zal met mij meer dan de helft van de mensen, die het
onderscheid tussen een gracht uit Utrecht en een gracht uit Amsterdam wel
kunnen maken, die deze film hebben bekeken ook opgemerkt hebben. Ik heb het boek
(Keetje Tippel is een verfilming
van een Frans boek) niet gelezen, maar als ik deze film moet geloven was dat
wel een erg zwak boek. Of Keetje Tippel is
een slechte verfilming van een goed boek, zou ook kunnen. Het verhaal kon me
niet interesseren, heeft een slap einde, mist spanning en zit bovendien vol met
gaten. De belangrijkste scene van de film is naar mijn mening de scene waarin
Keetje door haar moeder gedwongen wordt de prostitutie in te gaan, om geld te
verdienen voor de familie. Na een klant afgewerkt te hebben ontmoet ze een
schilder op straat. Deze wil haar echter niet voor haar seksuele diensten, maar
vraagt haar om te poseren voor zijn schilderij. Dankzij de schilder komt Keetje
uiteindelijk in het rijke circuit terecht, wat ze tijdens de film niet meer zal
verlaten.